Kondicionieris vairs nedzesē? Uzzini iespējamos iemeslus un risinājumus


Foto: pexels.com

Vasara Latvijā var būt īsa, bet tās karstākās dienas parasti mūs pārsteidz nesagatavotus – it īpaši, kad saprotam, ka auto kondicionieris nedzesē vai strādā “tikai uz papīra”. Un šī problēma kļūst ne tikai neērta, bet arī bīstama – īpaši, ja salonā atrodas bērni vai mājdzīvnieki.

Šajā rakstā izskaidrosim:

  1. kāpēc kondicionieris nedzesē,
  2. kādas ir visbiežākās kļūdas un defekti,
  3. kādi ir risinājumi,
  4. kur vērsties un cik tas maksā Latvijā.

1. Gāzes noplūde vai trūkums sistēmā

Simptomi:

  1. Gaisa plūsma normāla, bet nav vēsuma.
  2. Sākumā bija vēss, tagad vairs nav.

Iemesli:

  1. Laika gaitā gāze izplūst caur blīvēm, īpaši vecākiem auto.
  2. Mikroplaisas kondensatorā (īpaši pēc ziemas un sāls iedarbības).
  3. Sistēmas nehermētiskums (noplūdes vārsti, savienojumi).

Ko darīt:

  1. Veikt hermētiskuma pārbaudi ar spiedienu vai krāsvielas palīdzību.
  2. Ja noplūde netiek atrasta – iespējams, jāmaina kondensators vai vārsts.

Izmaksas Latvijā:

  1. Hermētiskuma pārbaude: €25–40
  2. Uzpilde bez remonta: €35–70
  3. Ja nepieciešama kondensatora maiņa: €150–300 (ar darbu)

2. Nestrādā kompresors

Simptomi:

  1. Vēsums pilnībā iztrūkst.
  2. Kompresors neslēdzas klāt (dzirdams kā “klikšķis”).

Iemesli:

  1. Saplīsusi sajūga spole (elektriska problēma).
  2. Kompresors fiziski bojāts vai “saslēdzies”.
  3. Elektrības problēmas – izdegusi drošinātāju ķēde, slikts relejs.

Ko darīt:

  1. Sākt ar drošinātāju un spoles pārbaudi.
  2. Ja kompresors ir bojāts – tas ir dārgs remonts, īpaši mūsdienu auto.

Izmaksas:

  1. Sajūga spole: €70–120
  2. Kompresora maiņa (jauns/remontēts): €250–600 + darbs

Foto: pexels.com

3. Aizsērējis salona filtrs (kabīnes filtrs)

Simptomi:

  1. Gaisa plūsma vāja, sajūta, ka “vēsums paliek pusceļā”.
  2. Salons smako vai uz logiem veidojas migla.

Iemesli:

  1. Aizsērējis filtra elements, kas ierobežo ventilācijas caurlaidību.
  2. Veicina mitruma uzkrāšanos, kas bojā arī iztvaicētāju.

Ko darīt:

  1. Nomainīt salona filtru (ieteicams reizi gadā vai ik pēc 15–20 tūkst. km).
  2. Notīrīt gaisa kanālus un iztvaicētāju (pret pelējumu).

Izmaksas:

  1. Filtrs: €8–20
  2. Darbs servisā: €10–25
  3. Dezinfekcija ar ozonu vai putām: €25–50

4. Kondensatora aizsērēšana vai korozija

Simptomi:

  1. Sistēma strādā uz brīdi, pēc tam zūd efektivitāte.
  2. Auto lēnām “uzsilst” pat ieslēgta kondicioniera laikā.

Iemesli:

  1. Kondensators (pie radiatora priekšā) aizsērējis ar kukaiņiem, netīrumiem.
  2. Korozija izraisa mikrocaurumus.

Ko darīt:

  1. Vizualizēt stāvokli – notīrīt ar kompresoru vai spiediena ūdeni.
  2. Ja ir bojājumi – jāmaina.

Izmaksas:

  1. Jauna detaļa: €80–200
  2. Darbs: €50–100

5. Kondicionieris strādā, bet nepietiekami – kļūda vadībā (sensori)

Simptomi:

  1. Dzesēšana mainās haotiski.
  2. Gaisa temperatūra neatbilst iestatījumam.

Iemesli:

  1. Temperatūras sensors bojāts.
  2. Klimata kontroles bloks “nesaprot” reālo situāciju.

Ko darīt:

  1. Veikt diagnostiku.
  2. Sensoru maiņa bieži vien ir vienkārša un lēta.

Izmaksas:

  1. Diagnostika: €20–40
  2. Sensors: €10–40
  3. Klimata vadības bloka maiņa (retāk): €80–200

Foto: pexels.com

Tipiskas kļūdas, ko cilvēki mēdz pieļaut:

  1. Uzpilda gāzi “uz aklo”, cerot, ka viss būs labi. Rezultātā – nauda vējā, un problēma paliek.
  2. Neieslēdz kondicionieri ziemā, tāpēc izžūst blīves un sistēma paliek nehermētiska.
  3. Ignorē vājo salona filtra darbību, nekad to nav mainījuši – tas izraisa ilgtermiņa iztvaicētāja bojājumu.
  4. Aizbrauc uz servisu bez diagnostikas – kur vienkārši “ielaiž gāzi”, nedomājot, kāpēc tā izplūda.

Kur vērsties Latvijā?

  1. Labāk dodies uz specializētu kondicionieru servisu nevis “parasto” servisu.
  2. Meklē vietas ar spiediena testu + UV krāsvielu diagnostiku
  3. Izvēlies servisu, kur dod garantiju gāzes uzpildei (līdz 3 mēnešiem)

Auto kondicionieris nav tikai luksusa funkcija – tas ir būtisks drošības un komforta elements. Īpaši vasarā. Kad sistēma nedzesē vai darbojas nepietiekami, cēloņi var būt dažādi – no vienkāršas filtra maiņas līdz dārgiem kompresora remontiem. Risinājums vienmēr sākas ar diagnostiku. Nedarbojas? Neuzpildi “uz dullo vai cerot”, ka būs OK. Būs… uz pāris stundām. Un atceries: ir pat vairāk nekā ieteicams veikt pārbaudi ik pēc 1–2 gadiem, arī ja šķiet, ka viss ir kārtībā.