Viss, kas autovadītājam un auto īpašniekam jāzina par 2026. gadu


Foto: pexels.com

2026. gads auto pasaulē izklausās tā, it kā mūs gaidītu milzīga revolūcija. Patiesībā – lielākās pārmaiņas ir notikušas jau pirms tam, un 2026. gads ir vienkārši punkts, kad viss iepriekš ieviestais kļūst ikdiena.

Jaunie auto ES tirgū – drošības sistēmas nav izvēles iespēja, bet obligāts komplekts

Kopš 2024. gada vasaras auto ražotāji Eiropā vairs nevar laist tirgū modeli bez noteiktām aktīvās drošības tehnoloģijām. Tas nozīmē, ka ikviens jauns automobilis, ko kāds iegādāsies 2026. gadā, jau būs ar “pilnu drošības komplektu”.

Tas ietver:

  • automātisko bremzēšanu,
  • joslas uzturēšanas palīgsistēmu,
  • ātruma limitu brīdinājumu,
  • viedās kameras gājēju noteikšanai,
  • noguruma sensorus,
  • avārijas datu reģistratoru jeb “melno kasti”.

E-Call 112 jau sen ir obligāts un turpinās būt obligāts arī 2026. gadā

Viena no vismazāk pamanītajām, bet svarīgākajām izmaiņām auto drošībā ir e-Call sistēma: automātisks avārijas zvans uz 112.
Šī prasība ir spēkā jau kopš 2018. gada, un 2026. gadā nekas nemainās – visi jaunie auto to jau satur.
Tātad, pat ja tu 2026. gadā iegādājies jaunu, vienkāršu pilsētas auto, tas jau ir aprīkots ar:

  • automātisku zvanu avārijas gadījumā,
  • automātisku atrašanās vietas nosūtīšanu glābējiem.

Tas ir minimālais drošības standarts visā Eiropā.

2026. gada jaunie modeļi — kuri ražotāji tos jau ir apstiprinājuši

Auto industrija modeļus oficiāli apstiprina vairākus gadus iepriekš.

Tas nozīmē: tas, kas iznāks 2026. gadā, par to ražotāji jau atklāti runā.

Šie ir 100% apstiprināti modeļi 2026. gada izlaišanai:

  • Audi A4 e-tron — apstiprināts Audi stratēģiskajā prezentācijā.
  • BMW 3. sērijas jaunā paaudze (NK2) — ražotāja paziņots iznākšanas gads.
  • Volkswagen ID.2all — VW oficiāli paziņojis, ka modelis nonāks tirgū 2025/2026.
  • Mercedes-Benz CLA Electric — prezentēts kā jaunās elektriskās platformas flags.
  • Toyota Land Cruiser (jaunā paaudze) — Eiropas tirgum pilna līnija no 2025/2026.
  • Honda CR-V elektriskā versija — ražotāja paziņots ieviešanas plāns.

Euro 6 standarts turpinās dzīvot arī 2026. gadā

Lai arī sabiedrībā bieži runā par “jauno Euro 7”, realitāte ir vienkārša:

Euro 7 nav ticis apstiprināts un nav spēkā.

Tāpēc 2026. gadā:

  • visi jaunie auto atbilst Euro 6,
  • visi importa auto pārbauda pēc Euro 6,
  • tehniskās apskates un dokumenti balstās uz Euro 6.

Tas nav pieņēmums, tas ir fakts, jo Euro 7 priekšlikums Eiropas Parlamentā tika atcelts/apturēts.

CO2 noteikumi — spēkā jau šodien, nevis nākotnē

ES ir noteikusi skaidru CO2 mērķi vieglajiem auto, kuram visi ražotāji pakāpeniski tuvojas līdz 2030. gadam.
1. gads šajā ceļā ir vienkārši “darba gadi” — bez jauniem lēcieniem, bet ar spēkā esošajām prasībām, kuras jau šobrīd:

  • ierobežo ražotāju flotes vidējo CO2,
  • motivē ražot vairāk zema emisiju modeļus,
  • nosaka sodus par pārsniegumiem.

Latvijā — turpinās jau ieviestās digitālās sistēmas

Ja meklē “pārmaiņas”, jāskatās nevis nākotnē, bet uz to, kas jau notiek:

  • tehniskā apskate Latvijā ir pilnībā digitāla,
  • TA protokoli vairs netiek drukāti,
  • transportlīdzekļa vēsture ir pieejama portālā,
  • stacionārās kameras automātiski pārbauda OCTA, TA un ātrumu.

Šī sistēma ir ieviesta un nav neviena dokumenta, kas paredzētu tās izbeigšanu vai pārveidi 2026. gadā.

Noslēgumā: kas 2026. gadā auto pasaulē ir 100% skaidrs

1. gads auto industrijā nav ne noslēpumains, ne miglā tīts.
Patiesībā tas ir ļoti caurspīdīgs, jo viss svarīgais jau ir pieņemts:

  • jaunie auto pilnā apmērā ievēro GSR II drošības regulējumu,
  • Euro 6 paliek spēkā,
  • e-Call turpina būt obligāts,
  • ražotāji jau atklājuši, kuri modeļi nāks 2026,
  • Latvijā TA un OCTA kontrole notiek digitāli un automātiski.

Tā ir 2026. gada realitāte.